Program umělecké a estetické výchovy dětí školního věku.

09.05.2014 16:53

Pracovní plán

Podrobný popis

Od dávných dob, byla značná část produktů vytvářena doma. Ženy tkaly, šily oblečení, pletly, vytvářely různá umělecká díla. Pro všechny tyto roky si lidstvo shromažďovalo zkušenosti řemeslníků, a vylepšovalo je z generace na generaci. Zájem na jednotlivá řemesla klesal a zase narůstal, objevilo se mnoho nových řemesel, ale některá byla zapomenuta navždy.

Tvůrčí schopnosti dětí při používání dekorativního umění se rozvíjejí v různých směrech:

·         v myšlení prostřednictvím prvků vzoru;

·         v jejich uspořádání na ploše;

·         při vytváření předmětů dekorativního charakteru;

·         schopnost najít cestu ke zpracování obrazu a objektu;

·         v přenosu zamýšleného dekorativního vzoru na výrobek.

Vývoj dětské kreativity do značné míry závisí na schopnosti dětí pracovat s různými materiály a vhodnými nástroji.

Také umění a řemesla podporují různé způsoby myšlení, jako je např. analýza, syntéza, srovnávání, zobecňování.

Seznámení dítěte s různými druhy umělecké činnosti, na základě lidového umění a řemesel je jedna z hlavních podmínek pro úplnou estetickou výchovu dítěte a rozvoj jeho uměleckých a tvůrčích schopností.

Hlavním úkolem učitele je schopnost zaujmout děti, vzbudit zájem a rozvíjet jejich kreativitu, aniž by jim vnucoval své vlastní názory a vkus. Učitel by měl umět probudit v dítěti jeho kreativitu, jedinečnost, sebedůvěru, pocit radosti z vytvoření vlastního díla.

Tento vzdělávací program má uměleckou a estetickou orientaci.

Paličkování, vyšívání, háčkování a pletení, výroba květů z papíru, textilu, kůže a další činnosti jsou zajímavá a tvořivá ruční práce. Je to umění, které má dlouhou historii a bohatou tradici. Kromě toho mají všechny dekorativní předměty také praktické využití.

Program je určen převážně pro dívky od 6 do 14 let. Práce na hodinách vyžaduje určitou trpělivost a manuální zručnost.

Účastí v programu se děti naučí něčemu novému a zároveň také budou smysluplně trávit svůj volný čas. Kurz může také pomoci v rozhodování o dalším vzdělání a volbě budoucího povolání.

Tento program pomáhá rozvíjet trojrozměrné myšlení, smysl pro barvy, schopnost a ochotu dítěte pracovat. Děti si rozšíří dovednosti v oblasti ruční práce. Program jim pomůže naučit se šít na šicím stroji, získat základní znalosti o barvě, materiálu, doplní si své praktické znalosti a dovednosti a přispěje k rozvoji tvůrčí osobnosti.

Lidové umění pomáhá dětem dívat se na známé věci a jevy novým způsobem - vidět krásu světa.

Účelem tohoto programu je formování a umělecký rozvoj osobnosti dítěte prostřednictvím lidových umění a řemesel.

Сíle:

Výuka:

1. seznámit studenty s historií a moderními trendy vývoje umění a řemesla;

2. naučit děti, že existují různé techniky práce s materiály, nástroji a zařízeními potřebnými v práci;

3. naučit se techniky různých druhů ruční práce.

Vzdělávání:

1. Studenti porozumí systému kulturních hodnot, které odrážejí bohatství univerzální kultury, včetně domácích prací, utvářet povědomí o vysokých kulturních a duchovních hodnotách a přináší jejich další obohacení;

2. doporučuje zvládnuti základů etického chování (laskavost, pochopení, soucit a víra v tvůrčí schopnosti osoby, toleranci k lidem, kultura, komunikace, rozvoj inteligence jako nejvyšší míry výchovy osobnosti);

3. schopnost rozvíjet vnitřní svobodu dítěte, schopnost objektivního sebehodnocení, sebevědomí, sebedůvěry;

4. pěstovat respekt mezi členy týmu ve společné tvůrčí činnosti;

5. posilovat vytrvalost, přesnost, aktivitu, respekt a lásku k práci, podporovat studenty v osobním rozvoji.

6. rozvíjet tvůrčí práci, překonávat obtíže a cílevědomě pracovat na dosahování svých cílů .

Vývoj:

1. rozvíjet přirozené sklony, tvůrčí potenciál každého dítěte: fantazie, pozorování, myšlení a umělecký vkus.

2. rozvíjet představivost a prostorové myšlení, paměť a pozornost;

3. rozvíjet pozitivní emoce a vůli;

4. rozvíjet drobnou motoriku rukou, zrak.

Předností tohoto programu je, že umožňuje každému dítěti vyzkoušet si různé druhy umění a řemesel, vybrat si oblíbenou techniku a realizovat se v ní.

Tento program realizuje následující pedagogické přístupy:

1. vytváření hodnoty základů kultury osobnosti, která je interpretována jako harmonie kulturní znalosti, pocitů a tvůrčí činnosti. Jinými slovy vnitřní obohacení kultury (spiritualita) a vzdělávání se kultuře obecně, což se projevuje I v komunikaci, chování, oblečení, atd.

2. důraz na individualitu studenta ve vzdělávání a využití herních technik.

3. podpora lidových řemesel různých národů (etnická kultura), národní mentality.

Pedagogické zásady:

• Láska a úcta k dítěti jako aktivnímu účastníku vzdělávání a vlastního rozvoje - hlavní princip.

Během  organizaci vzdělávacího procesu jsou vzaty v úvahu:

·         1. různéh druhy aktivit pro děti různých věkových skupin:

v    vzdělávací aktivity na základní škole: děti si budou zvykat na nové podmínky organizace výuky, budou se učit ve spolupráci s učitelem dodržovat pracovní kázeň atd. Hry, které se využívají jsou především výchovného charakteru;

v    vzdělávací aktivity a osobní komunikace: volnější výchova děti, důraz na ohleduplné chování dětí mezi sebou, komunikaci mezi sebou navzájem, podpora vzájemné pomoci; umožněn volný pohyb v učebně. Komunikace mezi dětmi je podporovaná volnočasovými aktivitami při výkonu kolektivní práce a účast na různých společných činnostech;

v    odborné vzdělávání dětí staršího školního věku: v tomto období se podporuje vědomý postoj k vzdělávací činnosti, učitelé se snaží povzbudit nezávislé tvůrčí myšlení a hledání vhodného řešení a podporovat zájem o odbornou literaturu o předmětu studia.

·         2. potřeby a zájmy žáků;

·         3. úroveň rozvoje primárního kolektivu;

·         4. úroveň rozvoje a sebevědomí dítěte, jeho sociální status.

Ke každému dítěti je přistupováno individuálně:

·         1. - Vědomí a uznání práv jednotlivce, individualita;

·         2. - Respekt k jednotlivci;

·         3. - Ocenění aktivit a pokroku;

·         4. - schopnost podívat se na problém očima dítěte;

·         5. popis individuálních psychologických charakteristik dítěte (typ nervové soustavy, temperamentu - zejména vnímání a paměť, myšlení, postavení v kolektivu, aktivita).

Osobní přístup vyžaduje, aby učitel vytvořit ve třídě prostředí, ve kterém žák navazuje vzájemný kontakt s učitelem a učitel k němu přistupuje jako k jedinečné osobnosti.

• Vytvořeni pocitu úspěchu u každého dítěte - jeden z hlavních principů.

Zajištění příznivých podmínek pro osobní rozvoj a seberealizaci. - jeden z nejdůležitějších principů.

Harmonogram realizace vzdělávacího programu.

 Vzdělávací program je rozpracován do na jeden školní rok. Nicméně, na žádost studentů může pokračovat výuka I déle než jeden rok. Program zahrnuje studium potřebných teoretických informací o dále se věnuje praktické výuce dekorativního a užitého umění. Teoretický výklad doplnuje praktickou práce v rámci každého tématu. Teoretické části není věnováno více než 15 % z celkové doby. Zbytek času je věnován praktické činnosti. Během teorie se žáci mohou na cokoliv zeptat, učitel na jejich dotazy reaguje a teorie je také doprovázena praktickými ukázkami.

V prvním roce jsou žáci obecně seznamováni s různými druhy ruční práce a v druhý rok je věnován hlubšímu porozumění praktickým dovednostem.

Během prvního roku výuky se děti naučí pravidla bezpečnosti práce a příslušné manipulační dovednosti se všemi potřebnými nástroji pro ruční práce. Žáci získají znalosti o barevných kombinacích kompozice a zvládnou základní systémové pojmy a definice v ruzných technikách – patchwork, vyšívání, dekorativní výrobky ze slaného těsta atd. Začínají se seznámovat s historií lidové tvořivosti a používaných technik.

Během druhého roku se děti učí zákonitosti kompozice, stylistiky a umělecky hodnotných produktů, studovat historii různých druhů ruční práce, kořeny vlastního národa a současný vývoj.

Během třetího roku budou děti nadále studovat historii různých druhů ruční práce, lidového umění, národní historie i moderního vývoje.

Rukodělná práce rozvíjí jemnou motoriku obou rukou a tím přispívá k harmonickému rozvoji obou hemisfér mozku, což zvyšuje celkové schopnosti dítěte.

Plánované aktivity pro praktické práce nejsou přísně regulovány. Žáci mohou realizovat vlastní kreativní nápady, vyrábět řemeslné a upomínkové předměty k jejich rodinným oslavám a nejoblíbenějších svátkům. To umožňuje vyšší zájem a motivaci žáků.

Organizace vzdělávacího procesu

1 rok -1 lekce týdně po dobu 2 vyučovacích hodin (1,5 hodiny) 2-3 skupiny.

Počet studentů ve skupině 1. ročníku studia je maximálně 10 dětí, vzhledem k tomu, že musí být pod odborným dohledem učitele, protože se používají ostré nástroje k vystřihování a řezání materiálu.

Základní formy a metody vzdělávacího procesu:

Základní funkce výukových metod je ve společné činnosti žáků a učitele s cílem podporovat žáky v osvojení učiva, s cílem vzdělávání a rozvoje studentů a posílení aktivity a tvůrčího rozvoje dítěte.

Jako výsledek učení děti budou znát:

v    typy umění a řemesel;

v    názvy a účel nářadí a pomůcky ručních prací;

v    názvy a označení materiálů, jejich základní vlastnosti, použití, aplikace a metody zpracování;

v    podmínky organizace na pracovišti;

v    pravidla bezpečnosti práce a osobní hygienu při práci s různými materiály.

Budou umět:

• Pravidla organizace pracoviště;

• Používat nástroje k ručním pracím a používat získané dovednosti v praxi;

• Dodržovat pravidla bezpečnosti a osobní hygienu při práci s různými materiály a nástroji;

• samostatně pracovat, využívat naučené technologické postupy s využitím znalostí a dovedností získaných během výuky;

• Spolupracovat s vrstevníky, poskytnout pomoc spolužákům, pracovat samostatně.

Materiály , nástroje a vybavení potřebné pro provoz :

• paličkování: paličky, válec/poduška na paličkování, stojánek na podušku, háčky, korálky, nitě, nůžky , mohér

• Umělecká malba : barvy , akrylové barvy , anilinové barvy, barvy pro malování na sklo , nůžky , barvy na malování textilu .

• výroba květin : kůže , textil , hedvábí , organza , stuhy různých šířek , nylon , drát , nůžky , nitě , lepidlo , želatina , pájka.

• výrobky z papíru : barevný papír , krepový papír , děrovačky , nůžky , lepidlo , lepicí páska , papír , hedvábí .

• Zlatá nit : kanava , nitě, hedvábné stuhy , jehly různé tloušťky a délky .

 

• Učební osnovy

• 1. Ročník

Téma

teorie

praxe

hod

Kurz 1. Krajka

Program je určen pro děti ve věku 10 až 14 let

Irská krajka, pletení

1

Co je krajka, typy krajky. Historie irské krajky. Naučit se, jak držet háček. Diagram kreslení symbolů (naučit se číst schéma).

1

1

1,5 h

2

První smyčky: vzduchové smyčky, malé sloupky, velké sloupky, sloupky s přehozením a bez přehození.

 

1

1,5 h

3

Нáčkování květin

 

1

1,5 h

4

Pletení listů

 

1

1,5 h

5

Pletení chňapky do kuchyně

 

2

3 h

6

Plétení anděla (na den svatého Mikuláše)

 

3

4,5 h

7

Srdce (na Valentýna)

 

3

4,5 h

8

opletení vajíčka (Velikonoce)

 

3

4,5 h

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frivolitové krajky (frivolitky)

1

Historie frivolitové krajky. Základní techniky tkaní "Ankars"

1

1

1,5 h

2

Naučit se číst a pracovat se schématem. Uzel “frivolite”.

 

1

1,5 h

3

Naučit se dělat "pico".

 

1

1,5 h

4

Naučit se spojit jednotlivé části háčkem.

 

1

1,5 h

5

Uplést jednoduchý produkt v umění "Ankars", vlásenky, brože, náramky.

 

1

1,5 h

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paličkovaná krajka

1

Úvodní lekce. Historie krajky a paličkování. Nástroje, pomůcky a materiál..

1

 

1,5 h

2

Naučit se navinout nitě na paličku. Upevnění nití špendlíky na válci. Naučit se základní techniky krajky.

 

1

1,5 h

3

Naučit se plést "vlnovka." Vyrábíme jednoduchý produkt "květina"

 

2

3h

4

Paličkování  květiny pro maminku.

 

3

4,5 h

5

paličkování anděla na Vánoce.

 

3

4,5 h

6

paličkování srdce, na svátek zamilovaných.

 

3

4,5 h

7

Vyrábíme květinovou brož. Dekorace na šaty.

 

3

4,5 h

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kurz 2. Umělecká malba.

Program je určen pro děti ve věkovém rozmezí 8-12 let

Decoupage (dekupáž)

1

Úvodní lekce. Historie. Potřebný materiál. Pravidla pro práci s ostrými řezacími nástroji.

1

1

1,5 h

2

Decoupage na květináč.

 

1

1,5 h

3

Decoupage skleněné láhve (vázy s květinami)

 

1

1,5 h

4

Decoupage kávové sklenice (z vaječné skořápky)

 

1

1,5 h

5

Decoupage plechovky, krabice

 

1

1,5 h

6

Decoupage talířku (převrácená decoupage)

 

1

1,5 h

7

Decoupage rámečku na fotky

 

1

1,5 h

8

Decoupage Velikonočního vajíčka

 

1

1,5 h

9

prostorová decoupage květiny

 

1

1,5 h

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Batika

1

Úvodní lekce. Historie batiky. Základní typy a techniky batikování. Barvy, které se používají v batikování.

1

1

1,5 h

2

Batika.

 

1

1,5 h

3

Mramorování

 

1

1,5 h

4

Malování na hedvábí , použití šablon

 

1

1,5 h

5

Volná malba.

 

1

1,5 h

6

Malování pomocí solného roztoku.

 

1

1,5 h

7

Skládaná batika

 

1

1,5 h

8

Technika "šátky" (uzílková batika)

 

1

1,5 h

9

Batika vosková (horké batikování) používaní kontur na textil (horkým voskem)

 

2

3 h

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Malování na sklo

 

 

 

1

Úvodní lekce. Historie malování na sklo. Typy barev pro malování na sklo.

1

1

1,5 h

2

Jak vytvořit šablony pro malování.

 

1

1,5 h

3

Šablona. Malování svícnu.

 

1

1,5 h

4

Naučte se dělat tečkovaný obraz.

 

1

1,5 h

5

Volné malování. Nakreslit konturu výkresu.

 

2

3 h

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kurz 3. Výroba květin

Program je určen pro děti věkovém rozmezí 8-12 roků

Květiny z kůže a látek

1

Úvodní lekce. Historie tvorby květin. Nástroje a materiály. Bezpečnostní pravidla s ostrými řezacími a horkými nástroji

1

1

1,5 h

2

 Vyroba malých růžiček z kůže.

 

1

1,5 h

3

Výroba astry z kůže. Tvorba lístků.

 

1

1,5 h

4

Výroba velké růže.

 

1

1,5 h

5

Chryzantéma z kůže. (Brož)

 

1

1,5 h

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Květiny z nylonu, hedvábné stuhy, organzy.

1

Kanzashi - historie výroby japonských květu. Kanzashi plochý lístek.

 

1

1,5 h

2

Kanzashi ostrý lístek

 

1

1,5 h

3

Kanzashi stuhy.

 

1

1,5 h

4

Dvoubarevný okvětní lístek.

 

1

1,5 h

5

Ozdobení čelenky květy Kanzashi

 

1

1,5 h

6

Opletení čelenky hedvábnou stuhou

 

1

1,5 h

7

 

 

 

 

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Květiny z organzy, hedvábí a bavlněné látky.

1

Vyrábění květin technikou opalováním okrajů květů.

 

1

1,5 h

2

Výroba metodou sešívaní hedvábných stuh.

 

1

1,5 h

3

Výroba růže z jednotlivých lístků ze stuh

 

1

1,5 h

4

Vyroba květin z džínoviny.

 

1

1,5 h

5

Vyrábíme heřmánku.

 

1

1,5 h

6

Výroba máku.

 

1

1,5 h

7

Vyrábět chryzantémy.

 

1

1,5 h

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Květiny z nylonu

1

Jednoduchý květ. Drát na formování lístku květiny, jak natáhnout nylon na drát a sešít

 

1

1,5 h

2

Výroba jednoduchého květu z šeti lístků.

 

1

1,5 h

3

Vyroba listu.

 

1

1,5 h

4

Konečné sestavení květu.

 

1

1,5 h

5

Výroba lilie. členité listy.

 

1

1,5 h

6

Motýl z nylonu

 

1

1,5 h

7

 

 

 

 

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

Drhání

1

Drhání: Historie makramé. Uzly: čtvercový uzel.

 

1

1,5 h

2

Uzel  žebrový

 

1

1,5 h

3

Vazba náramku na ruku s přídavkem korálku.

 

1

1,5 h

4

Naučit se plést květ z žebrových uzlů

 

3

4,5 h

5

Vlasové doplňky (sponky do vlasů)

 

3

4,5 h

6

Přívěsek s květinami.

 

3

4,5 h

7

drhání motýlů

 

3

4,5 h

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kurz 4. Zlatá nit.

Program je určen pro děti ve věkovém rozmezí 8-12 roků

Výšivka

1

Úvodní lekce. Druhy výšivek a jejich využití v moderní době. Jak aplikovat vzor na textilu.

1

1

1,5 h

2

Křížkový steh.

 

2

3 h

3

Výšivka, plný steh

 

2

3 h

4

Výšivka "rokoko"

 

2

3 h

5

Vyšívka stuhami.

 

3

4, 5 h

6

Richelieu

 

3

4,5 h

7

Vyšívka slavnostních ubrousků.

 

3

4,5 h

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Šité šperky (sutaška)

1

Úvod. Historie sutašky, šití. Nástroje a materiály.

1

1

1,5 h

2

Základy šití šperků (Jednoduchý náramek)

 

1

1,5 h

3

Vyroba jednoduchého šperku (brož)

 

1

1,5 h

4

Sponky do vlasů.

 

1

1,5 h

5

Ozdobte čelenku na vlasy sutaškou

 

1

1,5 h

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kurz 5. Papír

Program je určen pro děti ve věkové skupině 6-10 let

Quilling,

1

Co je to Quilling? Papír a pomůcky. Základní techniky. Výroba roliček. Výroba jednoduchých květin.

1

1

1,5 h

2

Vytvořte pohlednici pro maminku.

 

1

1,5 h

3

Výroba prostorové květiny.

 

1

1,5 h

4

Naučte se dělat prostorový květ z několika jednoduchých proužků.

 

1

1,5 h

5

Výroba motýla či vážky.

 

1

1,5 h

6

Vyrábíme sněhovou vločku.

 

1

1,5 h

7

Výroba karty se srdce na Valentýna.

 

1

1,5 h

8

Výroba velikonočního vajíčka.

 

1

1,5 h

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Květiny z krepového papíru.

1

Květinová výzdoba na krabičku.

1

1

1,5 h

2

Podzimní kytice - astry a chryzantémy.

 

1

1,5 h

3

Slunečnice.

 

1

1,5 h

4

Jarní kytička  pro maminku k MDŽ/dni matek. (Krokusy, tulipány)

 

1

1,5 h

5

Růže pro maminku.

 

1

1,5 h

6

Mimóza (pohlednice, přání)

 

1

1,5 h

7

Leknín

 

1

1,5 h

8

 

 

 

 

9

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

—————

Назад